Het belang van rust in crisistijd

Waarom rust juist nu belangrijk is?

Ik las in een artikel over de Amerikaanse generaal Eisenhower iets wat ik juist nu belangrijk vind om met jullie te delen. Hij liet temidden van alle hectiek in de tweede wereldoorlog zien hoe belangrijk het is om rust te nemen. Ik vind het zo’n mooi voorbeeld dat ik er een blog aan heb gewijd. Lees in dit blog hoe rust en afstand je in deze coronacrisis kunnen helpen. En lees ook welke manieren van rust nemen het meest effectief zijn. 

Quote: its OK to take a break

Druk, druk, druk, uitrusten doen we later wel

Ik spreek veel mensen die het sinds de Corona crisis alleen nog maar drukker hebben gekregen. Veelal werken ze thuis, waar het verre van rustig is. Misschien werkt je partner ook thuis. Misschien vragen de kinderen jouw hulp bij hun schoolopdrachten. En als je nog jonge kinderen hebt, willen ze leuke dingen met je doen. En dat terwijl je werkgever verwacht dat je alles doet wat je hiervoor op kantoor deed. Sterker nog, in deze crisis wordt vaak extra veel van je verwacht. Klanten zitten in lastige financiële situaties, er zijn zorgen, kortom er is veel onrust. Tenslotte vraagt de situatie op je werk ook nog eens de nodige aanpassingen van je. Hoe je als leidinggevende bijvoorbeeld leiding moet geven aan een team dat thuiswerkt, vraagt best veel energie. Hier schreef ik al eerder een blog over, lees leidinggeven in crisistijden hier.

In deze nieuwe situatie heb je nog geen routine opgebouwd. In de huidige drukke omstandigheden zie ik dat mensen nu geneigd zijn een tandje bij te zetten. Ik zie ze hun best doen om alle ballen in de lucht te houden. Alles onder het mom van druk, druk, druk, we bijten nog even door, uitrusten doen we later wel, na de crisis.

 

Van even doorbijten word je minder effectief

Onderzoeken wijzen al jaren uit dat harder werken en een tandje bijzetten ons niet effectiever maken. Sterker nog, als je regelmatig en op tijd pauze neemt, voldoende slaapt en zorgt dat je goed uitgerust bent, bereik je veel betere resultaten. Nog even doorbijten, zoals velen in deze Coronacrisis doen, is dus bewezen ineffectief. Niet voor niets zeggen ze dat we moeten werken als een sprinter en niet als een marathonloper. Boeken over leven als beesten, die ook alleen af en toe op hun prooi afgaan en verder uitrusten, laten dat ook zien. Toch blijven we denken dat we pas mogen rusten als we alles van ons to-do lijstje hebben afgewerkt. Rust is alleen toegestaan als beloning na het harde werk. 

 

Wat we in deze crisis kunnen leren van generaal Eisenhower

Ik vind zelf dat we deze crisissituatie deels kunnen vergelijken met een oorlogssituatie. Gelukkig hebben we nog genoeg te eten en vallen er geen bommen.  Daarom vind ik het ook zo treffend om de reactie van generaal Eisenhower te gebruiken als voorbeeld van een effectieve manier van rust nemen.

Middenin de tweede wereldoorlog zat de Amerikaanse generaal Eisenhower zo vaak als hij kon in een klein hutje in het bos. In dat hutje kwam hij tot rust. Juist door regelmatig afstand te nemen wist hij het hoofd koel te houden en verstandige beslissingen te nemen in die grote oorlog die om hem heen woedde. Generaal Eisenhower schopte het na de oorlog zelfs tot president van de Verenigde Staten. 

 

Het effect van rust op je prestaties

Het mooie is dat rust nemen helemaal niet zo inactief als we geneigd zijn te denken. Sterker nog, zoals je in het voorbeeld van Eisenhower ook hebt gezien, zorgt rust er juist voor dat we ons hoofd leegmaken. We worden daar creatiever en oplossingsgerichter van. En laten dat nou net in deze crisis hele belangrijke eigenschappen zijn om goed te kunnen blijven presteren.  Bovendien geef je bij voldoende rustmomenten je brein de tijd en ruimte om te herstellen. In deze tijd waarin we veel van ons hoofd eisen door de constante stroom aan informatie, mails, apps, online vergaderingen en andere prikkels, meer noodzaak dan luxe. Overigens heb ik in een eerder blog al eens geschreven over het nut van een gezond brein, lees hier je brein als basis voor succesvol leidinggeven

 

Wat is effectieve rust?

Ook al heb je nu kunnen lezen hoe belangrijk rust is, dan weet je nog niet welke factoren bijdragen aan echt effectieve rust. Het is namelijk niet automatisch zo dat je ook uitrust als je niet werkt. Hoe dat zit heeft de Duitse sociologe Sabine Sonnentag onderzocht. Volgens haar zijn er 4 factoren van belang voor echt herstel tijdens rustmomenten:

      1. Mentaal afstand nemen
      2. Controle
      3. Uitdagende activiteiten
      4. Ontspannend
 
Mentaal afstand nemen

Dit kan alleen als we ons even helemaal niet bezighouden met alles wat we moeten als we rusten. Dus geen werk, geen huishoudelijke taken en geen jengelende kinderen.

Controle

Rust is daarnaast het meest effectief als we zelf kunnen bepalen wanneer we rust nemen. Belangrijk bij dit punt is te weten dat een pauze vooral effect heeft als we haar vroeger op de dag nemen, dus middenin in de ochtend in plaats van na 12 uur. 

Uitdagende activiteiten

Het leren van iets nieuws, het ondernemen van iets uitdagends of een nieuwe hobby zoeken, allemaal dingen die ons afleiden van ons dagelijkse beslommeringen en dus extra effectief zijn als rustmoment. 

Ontspannend

Echt uitrusten doen we van ontspannende activiteiten, iets waar we echt plezier aan beleven en niet iets wat stiekem toch voelt als moeten. Bedenk dus goed wat voor jou energiegevende activiteiten zijn. Als hardlopen niet voelt als iets leuks, maar meer iets wat volgens jou moet, doe het dan vooral niet. 

Ik hoop dat deze tips je in deze moeilijke tijd helpen. Mocht je specifieke hulp zoeken, aarzel dan niet om contact met me op te nemen, kijk op bij mijn contactgegevens onderaan dit blog.

Je kunt bij mij een gratis Persoonlijk Strategie Gesprek inplannen om te horen wat de mogelijkheden zijn voor jou om meer rust te creëren in je werk en je leven. Kijk hier voor de link naar mijn agenda en plan direct je gratis afspraak. 

In dit blog heb ik veel tips en informatie gebruikt uit het artikel “Waarom rust nemen belangrijk is, juist in drukke tijden” van het Psychologie magazine. Wil je het hele artikel lezen, klik dan hier: artikel Psychologiemagazine