Minder moeten ook na de crisis

In het lange Hemelvaartsweekend had ik mezelf vrijaf gegeven. Ik genoot van een heerlijk gevoel van vrijheid, even niet zoveel moeten. In deze Coronacrisis hoor ik veel om me heen dat dat minder moeten, als heel prettig wordt ervaren. Er kan veel niet en dan is er dus meteen niet zoveel meer dat moet. Ook hoor ik veel mensen zeggen dat ze dit gevoel willen vasthouden. Maar hoe voorkom je nou dat het bij goede voornemens blijft? Hoe mooi zou het zijn als we de tijd die deze crisis nog duurt gebruiken om ons leven blijvend te verbeteren. Daarom in dit blog tips die je daarbij helpen. En natuurlijk om te voorkomen dat we straks weer gewoon doen wat we altijd deden. 

“Alleen sukkels hebben het druk”

Ik las het boek “minder moeten, meer leven” van Annemiek Leclaire. Annemiek ken je misschien van het artikel “Alleen sukkels hebben het druk” (link artikel) dat in 2015 verscheen. Voor mij was dat het moment dat ik me realiseerde hoe slecht het is om altijd maar druk, druk, druk te zijn. Niet dat ik toen meteen mijn leven aanpaste, maar daar werd wel het zaadje geplant.

Minder moeten, meer leven

In haar boek “minder moeten, meer leven”, schrijft Annemiek over ontploeteren en het gevoel van ‘altijd aan staan’. Ze heeft voor haar boek diverse deskundigen en literatuur geraadpleegd, waaronder Tony Crabbe, Alex Pang, Brene Brown, Joke Hermsen en Damiaan Denys. Alle wijsheid die ze heeft verzameld in de loop van de tijd leidt in het boek tot een 12- stappenplan naar ontploeteren. In dit blog deel ik een aantal stappen met je, zodat je dit kunt inzetten de komende tijd.

3 belangrijke stappen om minder te moeten 

1. Maak keuzes
Stel jezelf de vraag: wat zou je het liefste doen als jij het voor het zeggen had? Dan zijn dat dus jouw lievelingsactiviteiten en daarmee je energiegevers. 
 
Om inzicht te krijgen in je tijdsbesteding kun je de cirkel van tijd invullen. Ga uit van ongeveer honderd wakkere uren per week. Hoeveel besteed je aan werk, overwerk, reistijd en aan vrije tijd (inclusief je telefoon, social media, tv, Netflix)? En hoeveel tijd besteed je aan de 3 dingen die je het liefste doet (je energiegevers). Plan vervolgens de komende tijd eens de rest van je activiteiten om je lievelingsactiviteiten heen in plaats van andersom. 
 
2. Neem echte rust
Deze tip is heel belangrijk, want hoe vaak doe jij op een dag echt niks? Of zit je stiekem toch vaak gedachteloos te scrollen door je telefoon of kijk je aflevering na aflevering op Netflix? Ga het eens proberen: niksen, geef je hersenen langdurig rust. Zoek de stilte op van de natuur. Ik kreeg zelf eens de tip om terug te gaan naar de tijd dat ‘s avonds kijken in een vuur het enige vertier was. Misschien zijn daarom open haarden en vuurkorven wel zo populair. Gun jezelf regelmatig echte rust. Hier heb ik al eerder een blog over geschreven. Lees die hier: het belang van rust in crisistijd.
 
 
3. Houd focus en kies voor impact
Maak harde keuzes. In veel bedrijven is de mailbox niet meer bij te houden. Stop daar dus mee. Het draait namelijk niet om productie, maar het draait om jouw output, jouw impact. Jouw output, dat is waar je controle over hebt. De mensen die nu in alle rust thuis kunnen werken, merken dat misschien ook wel. Je wordt minder gestoord, waardoor je output verbetert. Maak daarom afspraken over wat je output moet zijn. Plan je week goed en creëer overzicht. 

 

Niet zo simpel als het lijkt

In het boek van Annemiek Leclaire staan nog 9 stappen die nodig zijn om volledig te ontploeteren. Ik raad je dan ook zeker aan het hele boek te lezen, want daarin staat nog veel meer toelichting en achtergrondinformatie. Je kunt het boek hier bestellen. 

Realiseer je goed dat het tijd kost om de stappen naar ontploeteren te integreren in je leven. En maak er ook geen wedstrijd van, het hoeft niet meteen allemaal en het hoeft ook niet perfect. Begin eens met een enkele stap en merk op wat het met je doet. Welke stap spreekt je het meest aan? Begin daar dan mee. 

Ik kan me goed voorstellen dat je misschien wat hulp kunt gebruiken bij het ontploeteren en het ont-moeten. Ik begeleid je daar graag bij. Maak gerust een afspraak voor een vrijblijvend Persoonlijk Strategie Gesprek. Ga naar deze pagina en boek direct een afspraak in mijn agenda. Of klik op de button hieronder.