Ik houd het nog wel even vol

Onlangs sprak ik een leidinggevende die ik eerder heb gecoacht. Hij was net terug van vakantie, maar voelde zich nog vermoeider dan daarvoor. Hij gaf aan het nog wel even vol te houden tot het volgende lange weekend. Meteen voegde hij eraan toe dat hij dat tegen mij natuurlijk beter niet kon zeggen. Hij wist nog heel goed, hoe ik reageer op volhouders. Mensen die bezig zijn met volhouden, zijn al op of over hun grenzen bezig. Hoe ik daar tegenaan kijk, die stoere volhouders, daarover schrijf ik in dit blog. 

Waarom ik schrik als mensen aan het volhouden zijn

Dat ik schrik van mensen die volhouden dat komt natuurlijk doordat ik het zo herken. Ik was namelijk zelf ook zo. Ik ben van het type schouders eronder, niet zeuren en gewoon doorgaan. Opgevoed door ouders met een eigen tuindersbedrijf die in de tijd van de wederopbouw met die houding zijn opgegroeid. En die gaven dat door. Heel goed natuurlijk, want hardwerkende mensen met ambitie bereiken veel.

Zo ging het ook bij mij en bij veel leidinggevenden die ik begeleid.

Ze werken hard, heel hard en zijn bereid een tandje bij te draaien als het nodig is. Types waar je wat aan hebt in organisaties. En daarom ook vaak juist de types die belanden op een leidinggevende functie. Een functie met verantwoordelijkheid waar ze natuurlijk niet voor terugdeinzen. En dat vraagt vaak veel van ze, met het risico dat ze zichzelf overvragen. Ongemerkt, het sluipt er langzaam in. En dat is waarom ik schrik als mensen tegen me zeggen dat ze het nog wel even volhouden.  

Het ongezonde aan volhouden

Natuurlijk is er niets mis met doorzetten wanneer het nodig is. Integendeel, doorzetten bij tegenwind is heel goed. Doorzetters, daar kun je op bouwen. En met doorzetten is niet zoveel mis. Wanneer het echter volhouden wordt, dan wordt het gevaarlijk.

Volhouden wanneer je signalen van vermoeidheid en stress negeert is gevaarlijk.

En dan heb ik het niet over een dagje volhouden. Nee, ik bedoel bijvoorbeeld dat je ‘s morgens alleen nog maar op gang komt met koffie. En dat je toe moet geven dat je die liters koffie de hele dag nodig hebt. En wanneer je op zondagavond al tegen de nieuwe week opziet en toch stug doorgaat. Ook die nachten waarbij je halverwege de nacht maar opstaat omdat je toch niet meer kunt slapen en stiekem je mailbox opent. En dat je jezelf de hele dag van overleg naar overleg sleept, zonder dat je jezelf tijd gunt voor pauze. Dat je voor iedereen in je team een luisterend oor hebt, maar vergeet naar jezelf te luisteren. Die manier van volhouden is echt niet gezond.   

Stop met volhouden

Dit zeg ik vaak tegen leidinggevenden: stop met volhouden. Ik krijg dan vaak direct terug dat dat nu echt niet gaat, omdat er allerlei zeer dringende en noodzakelijke taken zijn die door moeten gaan. En ik weet hoe dat werkt. Alleen als je stug door blijft gaan, val je uiteindelijk echt om. En dat gun ik echt niemand. Dat moment dat je niet eens meer op kunt staan ‘s morgens, omdat je jezelf totaal hebt uitgeput. En echt, het komt vaker voor dan je denkt. Jaarlijks ervaart 17% van de beroepsbevolking in Nederland burn-out klachten en symptomen. Dan hebben we het wel over ca. 1,3 miljoen mensen.

Dus je bent echt niet de enige.

Mij overkomt dat niet: sterke mensen krijgen geen burn-out

En denk nou niet, dat overkomt mij niet. Het zijn juist de sterke mensen, de doorzetters en de volhouders die het overkomt. En ik spreek helaas uit ervaring, ook ik was zo iemand. Zo iemand waarvan achteraf iedereen zei: “Van jou had ik het nou echt niet verwacht. Jij kon altijd alles.” Of zoals beschreven in een artikel uit de Intermediair:

“Minder sterke mensen lopen minder risico, omdat zij stoppen als ze zich niet lekker voelen, zegt arbeids- en organisatiepsycholoog Klaran van ‘t Vlie. Sterke mensen merken ook dat ze bijvoorbeeld moe zijn, maar die gaan op mentale kracht of met fysiotherapie of pijnstillers toch verder. Ze bagatelliseren of negeren hun klachten. Gebeurt dat te lang, dan krijg je chronische stress.” En verderop in datzelfde artikel:

“Mensen die een burn-out krijgen, zijn vaak mensen van wie niemand het verwacht, omdat ze nooit klaagden.

Het gaat hier om zeer capabele en intelligente mensen die vaak tientallen jaren keihard hebben gewerkt. Die mensen zijn in die periode zowel mentaal als fysiek ‘sterker’ gebleken dan heel veel anderen en vervolgens – vaak tot ieders verrassing, ook die van henzelf – tegen een burn-out aangelopen.”

Mensen breken niet omdat ze zwak zijn, maar omdat ze veel te lang sterk waren.

Laat je door mij helpen met het verhogen van je energie

Dat is dus waarom ik altijd schrik als ik mensen hoor volhouden. Niet voor niets begin ik mijn coaching vrijwel altijd met een energiemeting, het Neuro4Profiel. In die meting op basis van een online vragenlijst krijg je snel inzichtelijk hoe het met jouw energie- en stressniveau gesteld is. En belangrijk ik geef je direct praktisch optimalisatie advies. Ook in mijn nieuwe Programma Moeiteloos Leidinggeven kom ik ook terug op je energieniveau. Jouw energielevel vormt de basis voor jouw succes als leidinggevende. Meer weten over mijn nieuwe Programma? Ga naar deze pagina: Programma Moeiteloos Leidinggeven.

Succesvol veranderen doe je samen!

En denk nu niet, ik red dat wel alleen. Ik weet prima hoe ik mijn grenzen in de gaten moet houden. Ik kan dat best zonder hulp. Helaas blijkt in de praktijk dat je ondanks je goede voornemens, toch weer vervalt in je oude gewoonte van doorzetten en doorgaan. Niet zo gek, vaak doe je dat al tientallen jaren zo. En het voelt dus fijn en vertrouwd. Een blijvende gedragsverandering kost tijd en energie en het is dus een goed idee om daar begeleiding bij te zoeken. Een coach zoals ik kan je daar bij helpen. Neem contact op voor de mogelijkheden of geef je op voor de Pilot van mijn nieuwe Programma. Vanaf 1 september kun je nu nog tegen een heel lage pilotprijs meedoen.   

Wil je vaker mijn inspirerende blogs ontvangen?

Op mijn blogpagina kun je mijn andere blogs vinden. Wil je je inschrijven om als eerste mijn nieuwste blog in je mail te ontvangen, vul dan je gegevens onderaan deze pagina in.